Pressemitteilung · 01.06.2001 Årsmøder: Mindretallet bør demonstrere tolerance og mangfoldighed

Læserindlæg af SSV-landdagsmedlem Anke Spoorendonk

Artikler og læserbreve i en række aviser bliver i de sidste dage flittigt brugt til at male fanden på væggen om voldelige protester til årsmøderne og til at tilsmudse SSV-Ungdom og specielt formanden Stefan Seidler. Derfor føler jeg trang til at slå følgende fast:

Der er i mindretallet tradition for at man inviterer Folketingets partier til årsmøderne i Sydslesvig. De danske i Sydslesvig har altid holdt tæt kontakt til alle demokratisk valgte politikere nord for grænsen. Det er der god grund til for at der ikke skal ”gå politik” i mindretalsspørgsmålet. Vi i Sydslesvig tager statsministerens ord alvorlige om at ”så længe I holder fast i os, holder vi fast i jer”. På den baggrund har også Pia Kjærsgaard fået en invitation til at deltage i årsmøderne.

Og dog er der er en forskel til tidligere årsmøder. Pia Kjærsgaard har med sin politiske linje bragt en ny ”kvalitet” ind i denne sammenhæng. Hun står ikke kun for en danskhed som står i stærk modsætning til den, det danske mindretal lever i sin hverdag. Hun har tilmed gjort tydelige tiltag til at instrumentalisere det danske mindretal. Hun har brugt os i sin argumentation for en lukket og fremmedfjendsk danskhed. Kjærsgaard forsøger at misbruge mindretallet til sine partipolitiske interesser, og det kan vi af gode grunde ikke finde os i.

Derfor har jeg stor forståelse for at SSV-U vil forsvare det fundament mindretallet står på. Jeg vil bestemt heller ikke sættes i forbindelse med Pia Kjærsgaards danskhed. Det er netop dette SSV-U vil markere, og det har de fortjent vores respekt for. SSW-U vil i forbindelse med årsmøderne uddele klistermærker som giver os mulighed for på en stilfærdig måde at gøre opmærksom på at vores form for danskhed er præget af respekt og tolerance. Vi står for en mangfoldighedens danskhed der giver plads til at den enkelte bekender sig til det danske – uden at dette drages i i tvivl af offentlige myndigheder, som der står i Bonn-København Erklæringen fra 1955. Jeg vil selv gerne være med til at markere denne fællesnævner for mindretallet og vil opfordre årsmødedeltagerne til at gøre det samme.

Pia Kjærsgaard kommer til årsmødet, det står fast. Jeg håber at dette kun vil være anledning til fredelige meningstilkendegivelser. Jeg er overbevist om, at SSV-U ikke på noget tidspunkt har tænkt på andet. De uværdige, hadske toner og personlige angreb vi har oplevet i de sidste uger vil forhåbentligt snart forstumme. Budskabet der udgår fra årsmøderne 2001 må være, at mindretallet står for et mangfoldighedens danskhed, der stilfærdig og ad demokratisk vej melder fra overfor alle former for intolerance.

Weitere Artikel

Pressemitteilung · 27.03.2024 Cannabis-Prävention hinkt dem Gesetz hinterher

Sind die Präventionsangebote in Schleswig-Holstein gut genug aufgestellt, um auf die Cannabis-Legalisierung zu reagieren? Das wollten wir von der Landesregierung im Rahmen einer Kleinen Anfrage erfahren. Die Antworten sind alarmierend. Dazu erklärt der gesundheitspolitische Sprecher der SSW-Landtagsfraktion, Christian Dirschauer:

Weiterlesen

Pressemitteilung · Kiel · 28.03.2024 Einigung im kommunalen Bus-Tarifkonflikt: Verkehrswende braucht gute Arbeitsbedingungen

Zur Einigung von Arbeitnehmer- und Arbeitgebervertretern im Tarifkonflikt bei den schleswig-holsteinischen Busunternehmen erklärt Ratsherr Marcel Schmidt, Vorsitzender der SSW-Ratsfraktion Kiel:

Weiterlesen

Pressemitteilung · Kiel · 27.03.2024 SSW fordert vollständige Aufklärung in Sachen Anschar

Zum Rücktritt des Ratsherrn Dirk Scheelje im Zusammenhang mit den Vorgängen rund um den Anscharcampus erklärt Ratsherr Marcel Schmidt, Vorsitzender der SSW-Ratsfraktion Kiel:

Weiterlesen