Pressemitteilung · 17.11.2021 SSW gratulerer Slesvigsk Parti med borgmesterpost i Tønder

SSWs landsformand, Christian Dirschauer, har lykønsket Slesvigsk Parti med en historisk valgsucces i Tønder, hvor Jørgen Popp Petersen er valgt som ny borgmester.

”Det er et godt signal for det dansk-tyske grænseland og historisk, at det tyske mindretal for første gang i årtier igen stiller en borgmester i Tønder”, sagde Dirschauer.

”Det viser atter engang, hvor langt vi i fællesskab er nået som flertals- og mindretalsbefolkning her i grænseregionen”, sagde SSW-formanden og mindede i den forbindelse også om Simon Fabers valgsucces som SSW-overborgmester i Flensborg for nogle år siden.

En SP-borgmester i Tønder kan give det traditionelt gode samarbejde mellem SSW og SP omkring det grænseoverskridende samarbejde et yderligere boost, mener Dirschauer:

„Vi håber og satser på, at det vil give nye impulser til det fremtidige samarbejde i Region Sønderjylland-Schleswig. SSW og SP har som bekendt fremlagt et fælles strategipapir for det dansk tyske samarbejde i august. Med valget af Jørgen Popp Petersen forøges chancerne for, at vi kan realisere mange af vores fælles krav til gavn for menneskerne i grænselandet“, sagde han.

SSW-formanden lykønskede også Erik Lauritzen, der fortsætter på posten som borgmester i Sønderborg: „Jeg besøgte Erik i Sønderborg forleden og kunne med glæde konstatere, at vi har meget tilfælles, når det handler om at styrke det dansk-tyske grænseland. Jeg glæder mig til at fortsætte det gode samarbejde”.

En stor tak gik til de afgående borgmestre i Aabenraa og Tønder, Thomas Andresen og Henrik Frandsen, for et godt samarbejde.

„Især med Thomas Andresen har vi haft en stærk partner, der har engageret sig for åbne grænser og taget klart stilling imod grænsekontroller. Samtidig siger vi tillykke til Jan Riber Jakobsen. Jeg er ikke i tvivl om, at også den ny borgmester i Aabenraa vil yde en indsats for at styrke det vigtige samarbejde på tværs af grænsen i regionen Sønderjylland-Schleswig. SSW står som altid gerne til rådighed som brobygger“, sagde Dirschauer, der også sendte lykønskninger ud til Venstres Stephanie Lose, der står til at fortsætte som formand for Region Syddanmark.

Weitere Artikel

Pressemitteilung · 25.06.2026 Minderheitenschutz darf nicht an der Rathaustür enden

Zur Vorstellung des Jahresberichts der Melde- und Informationsstelle Antiziganismus Schleswig-Holstein erklärt die innen- und rechtspolitische Sprecherin der SSW-Landtagsfraktion, Sybilla Nitsch:

Weiterlesen

Pressemitteilung · Flensburg · 26.06.2026 Christian Dirschauer: Flensburger CDU und SPD müssen zu einer glaubwürdigen Minderheitenpolitik zurückfinden

Zum gestrigen Beschluss im Finanzausschuss der Stadt Flensburg, zusätzliche investive Spielräume gezielt für soziale, kulturelle und infrastrukturelle Zukunftsaufgaben zu nutzen, erklärt der Flensburger SSW-Landtagsabgeordnete Christian Dirschauer:

Weiterlesen

Pressemitteilung · North Frisia · 26.06.2026 Kreistag beschließt ein schönes Stück Gleichstellung

Heute hat der Kreistag Nordfriesland einstimmig beschlossen, dem Dänischen Gesundheitsdienst ab 2027 einen Zuschuss von jährlich 25.000 Euro für die Durchführung schulärztlicher Aufgaben für die Schulen der dänischen Minderheit zu geben.

Weiterlesen