Press release · 24.05.2004 Flensborg bliver medlem i dansk sundheds-netværk

Byrådet i Flensborg vil den 27. maj beslutte at søge om optagelse i det danske „Sund By Netværk“. Byen bliver den første tyske kommune, der er medlem i et samarbejde af danske kom­muner. Hele byrådet bakker op om et tilsvarende forslag fra SSW.

Flensborg kommune vil samarbejde med seks amter og otte kommuner fra hele landet om redskaber og projekter til fremme af borgernes sundhed. Desuden gennemfører byen sammen med Nordborg kommune et projekt om kost og fysisk aktivitet hos de 3- til 6-årige i daginstitutioner.

”Danmark har et sær­deles aktivt Sund-By-Netværk, som vi kan lære meget af. Fremover vil repræ­sentanter for vores sundhedsforvaltning og for byrådet deltage i net­vær­kets møder. Desuden har vi planer om at være med i de projekter som Sund-By-Netvær­ket gennemfører,” fortæller SSW-byrådsmedlem Lars Erik Bethge, hvis parti har taget initiativ til det flensborgske medlemskab.

”Ud over det sundhedspolitiske har det for os i det danske mindretal selvfølgelig også en ganske særlig betyd­ning, at den gamle danske by Flensborg med dette medlemskab orienterer sig nordpå. Det har en anden kvalitet end det øvrige dansk-tyske grænseover­skridende sam­arbejde, at Flensborg kommune frem­over deltager i et dansk netværk på dansk,” siger byrådspolitikeren.

Alle byrådets grupper – SSW, SPD, CDU og de Grønne – har underskrevet et fælles beslut­ningsforslag om Flensborgs ansøgning til Sund-By-Netværket. Det danske netværk har tilkendegivet, at det er rede til at optage Flensborg som asso­cieret medlem.


Det danske Sund-By-Netværk består for tiden af Sønderjyllands Amt, Vejle Amt, Viborg Amt, Nordjyllands Amt, Vestsjællands Amt, Storstrøms Amt samt Nordborg Kommune, Horsens Kommune, Århus Kommune, Holstebro Kom­mune, Holbæk Kommune, Vallø Kommune, Københavns Kommune og Herlev Kommune.

Informationer om Sund By Netværket findes på www.sund-by-net.dk

Weitere Artikel

Press release · 09.06.2026 Vorstoß für deutsch-dänische Strompreiszone: Seidler fordert Umdenken in Berlin

Weiterlesen

Press release · 07.06.2026 Landtagswahl 2027: Landesvorstand nominiert Christian Dirschauer zum Spitzenkandidaten

Auf einer Klausurtagung am Wochenende in Steinbergkirche hat sich der SSW-Landesvorstand mit dem Fahrplan und der KandidatInnen-Aufstellung für die Landtagswahl 2027 befasst. Dabei nominierte der Landesvorstand den Vorsitzenden der SSW-Landtagsfraktion, den Flensburger Christian Dirschauer, zum Spitzenkandidaten des SSW. Die Nominierung erfolgte einstimmig.

Weiterlesen

Press release · 07.06.2026 Landdagsvalget 2027: Landsstyrelsen nominerer Christian Dirschauer som spidskandidat

På et seminar i weekenden i Stenbjergkirke har SSWs landsstyrelse drøftet køreplanen og kandidatopstillingen til landdagsvalget i 2027. I den forbindelse nominerede landsstyrelsen formanden for SSWs landdagsgruppe, flensborgeren Christian Dirschauer, som SSWs spidskandidat.

Weiterlesen